Het performance duo Gerard & Kelly onderzoekt in hun performance-installatie Timelining de manier waarop interpersoonlijke relaties eigen geschiedenissen en perspectieven krijgen. Door performers hun gezamenlijke geschiedenis vanuit hun eigen perspectief te laten vertellen, ontstaan er twee verhalen die soms overlappen en zich soms weer van elkaar verwijderen. Zo zoeken Gerard & Kelly naar manieren om verhalen over relaties te vertellen, zonder daarbij de individuele perspectieven van degenen in die relatie uit het oog te verliezen.
Legibility. Ed, Janna Houwen and Esther Peeren. Leiden: Brill.
In dit artikel onderzoek ik Samuel Delany’s roman Through the Valley of the Nest of Spiders (2011), dat bol staat van de extreme seksuele fantasieën en taboes over lichamen en ras. Juist deze taboes zet Delany in om een weg vrij te maken voor seksuele contacten die verstoken zijn van racisme en discriminatie.
In: hij/hem. Een ABC van regenboogboeken. Ed. Eric de Rooij, Coen Peppelenbos en Doeke Sijens. Groningen: Kleine Uil.
Louis Couperus’ De stille kracht wordt vaak gelezen als antikoloniale roman, of als roman waarin Couperus’ zijn eigen non-normatieve seksuele verlangens kon uiten. Deze twee lezingen staan alleen op gespannen voet met elkaar. In dit artikel onderzoek ik hoe een queer lezing van deze roman, een antikoloniale lezing problematiseerd, terwijl tegelijkertijd zo’n antikoloniale lezing het queer potentieel van de roman wegneemt.
In dit artikel breek ik een lans voor het lezen van Louis Couperus’ werk vanuit hedendaagse inzichten over gender en seksualiteit. Hierdoor krijgen zijn romans en personages weer nieuwe betekenissen die een nieuwe generatie lezers aan zijn werk kunnen binden.
Leidschrift: Historisch Tijdschrift 35.2
With Nynke Feenstra. Arts in Society: Academic Rhapsodies. Ed. Sophia Hendrix, Merel Oudshoorn, Lieke Smits en Tim Vergeer. Leiden: Leiden University Library.
In mijn proefschrift onderzoek ik het werk van de Amerikaanse schrijver James Purdy. In zijn romans uit de jaren 50 en 60 verzet hij zich tegen het idee dat seksuele identiteit iets inherent is aan een persoon. In plaats daarvan gaat hij op zoek naar een taal waarmee hij kan laten zien dat seksualiteit iets dat je doet, niet wat je bent. Dit veroorzaakt spanningen tussen personages die zich niet willen committeren aan gelimiteerde seksuele categorieën en hun omgeving, die weigert hen te begrijpen zolang ze niet in nette hokjes van seksuele identiteit geplaatst kunnen worden.
De komst van digitale televisie en online media is de relatie tussen programmamaker en kijker radicaal veranderd. Dit werd pijnlijk duidelijk toen online fans van het televisieprogramma RuPaul’s Drag Race in opstand kwamen tegen transfobe grappen die tot dan toe vast onderdeel waren van het programma. Aan de hand van deze casus onderzoek ik hoe de digitale interacties tussen programmamaker en publiek de mogelijkheid bieden om het medialandschap te democratiseren.
Proceedings from the SSSCP 2015. Ed. Stanimir Panayotov. Belgrade: IPAK. Center. 2016.
Coauthored with Gerlov van Engelenhoven. Barbarism Revisited: New Perspectives on an Old Concept. Ed. Maria Boletsi and Christian Moser. Leiden: Brill. 2015.
Gay and Lesbian Review 30.1.
English Studies 101.2.
TMG: Tijdschrift voor Mediageschiedenis 23.1-2. DOI: 10.18146/tmg.677
English Studies 100.8.
Screen Bodies 1.1.
Vooys 33.4.
Arabesken 56
Co-edited with Margriet Fokken. Tijdschrift voor Genderstudies 23.2
Co-edited with Fleur van Leeuwen. Tijdschrift voor Genderstudies 22.3.
Co-edited with Liesbeth Minnaard and Eliza Steinbock. Tijdschrift voor Genderstudies 21.4.
Co-edited with Liesbeth Minnaard and Eliza Steinbock. Tijdschrift voor Genderstudies 20.4.